top of page

Vestim la diversitat familiar!


Avui, 16 de setembre, celebrem el DIA DE LES FAMÍLIES ENLLAÇADES i ho volem fer presentant-vos la feina d'una il·lustradora que ens té robat el cor per la seva perspectiva feminista i respectuosa i per la seva visibilització de la diversitat familiar: MARIA GAMBÚS!



Creativa incansable, la Maria va llançar el seu projecte FAMILIES en plena pandèmia.


Voleu saber com va néixer tot plegat i d'on ve el seu interès per visibilitzar la diversitat familiar?!

LLegiu l'entrevista que li hem fet!




AADF: El teu projecte sobre famílies per visibilitzar la diversitat familiar neix en plena pandèmia. Què et va portar a dibuixar diferents tipologies familiars en aquell moment? MARIA: Soc mare separada des de fa 8 anys i, per tant, formo una família monoparental amb la meva filla. Des que em vaig trobar en aquesta situació vaig començar a sentir molt rebuig cap a frases com "vols refer la teva vida?" o sobre les terminologies de les famílies enllaçades, "reconstituïdes" com les havia sentit fins llavors. No crec que una persona hagi de refer res quan se separa i que refer impliqui l'existència d'un altre membre dins la família. Els "re" davant les paraules impliquen recuperar, tornar a fer o compondre de nou i això em porta a pensar que per la societat una família monoparental no és família i que necessita evolucionar. Vam viure molts dies i mesos intensos amb la meva filla durant el confinament i vaig veure que la meva situació era molt diferent de la que podia veure de famílies per les xarxes. Jo havia d'estar tot el dia 100%, criant i educant la meva filla i contenint-me l'estrès molt més que mai. A la família monoparental no hi ha descans i tot es fa molt intens. Aquest va ser el punt de partida per tal de començar a sentir-nos molt més una família de dos formada per una adulta i una nena. Actualment, i mica en mica, anem fent passets de formigueta amb la meva parella per tal de començar a formar una família enllaçada. Som famílies amb molts moviments difícils i que ens fan creixer a totes les persones que la composem... anirem veient com avança!


AADF: No podem estar més d'acord amb tu amb tot el que dius! A la teva web expliques que el projecte FAMÍLIES t'ha "projectat" i t'ha dut on ets ara (botiga online, fires, etc.). Per què?

MARIA: No puc evitar expressar-me a través de l'art i molts cops em serveix per reafirmar-me o per buscar la calma, però molts cops també sento que el paper d'artista implica política social. La imatge i la sensibilitat ens ajuda a expressar-nos i també ajuda a crear vincles socials. Gràcies a la meva fixació per la normalització de la diversitat familiar m'he vinculat amb molts col·lectius i persones que són xarxa. Al final és el més important. No faig res més que expressar el que em molesta i el que sento amb el cor i tinc la certesa que fent-ho d'aquesta forma m'obre camins.


AADF: En relació amb aquesta implicació social de l'artista que comentes, fins a quin punt creus que la diversitat és un tema que interessa a la societat?

MARIA: Treballo dins escoles i soc testimoni que a les aules cada cop hi ha més famílies no tradicionals i menys famílies nuclears, però encara ara expliquem contes que, malgrat que parlen de temes molt bonics, estan formats per famílies nuclears. Només als contes destinats a la diversitat familiar trobem les diferents formes d'estructures familiars. Crec que és un tema que interessa perquè hi és molt més del que ens pensem i les persones que vivim aquesta diversitat necessitem amb més força posicionar-nos a un col·lectiu concret per sentir la força i sentir-nos bé. Interessa perquè és necessari perquè falta a la nostra societat.


AADF: Ens sumem completament a les teves paraules. I, de fet, des de la nostra entitat, procurem que la diversitt familiar sigui visible més enllà dels recursos específics per a parlar-ne. En aquest sentit et voldríem preguntar: estàs preparant noves creacions al voltant de la diversitat familiar?

MARIA: Actualment, estic treballant per FAROS de l'Hospital Sant Joan de Déu per il·lustrar tota mena de contes que aborden aquests i molts altres temes de la nostra societat. Durant aquest temps m'he vist en projectes sensibles que d'alguna forma hi tenen molt a veure. En tots els projectes hi ha una mica de mi, per tant aquest tema sempre està present. Per altra banda, no he deixat mai de dibuixar tipologies familiars, però em sento que he arribat una mica al final del projecte, malgrat això, estic oberta a tota mena de propostes i idees! A més a més, com ja he comentat, m'és completament impossible no expressar el que sento a través de l'art i crec que el projecte familiar que estic construint, a nivell personal, necessitarà l'acompanyament de l'art sí o sí.


Com podeu veure, la Maria Gambús no només ha fet i fa una feina excel·lent i sensibilitzada amb la diversitat familiar i des d'una perspectiva feminista, sinó que comparteix plenament els principis de la nostra entitat.

Esperarem amb ganes les seves noves propostes creatives que, com la resta de la seva obra, ajudaran a fer del món un lloc una mica més respectuós,


Mentrestant, poseu-vos les seves samarretes, tote bags i demés per donar visibilitat a tot tipus de famílies!







Featured Posts

Un blog sobre famílies enllaçades, notícies sobre el nostre projecte i ressenyes de llibres infantils amb presències de famílies enllaçades!

Please reload

Recent Posts
Archive

Troba: 

RSS Feed
  • Facebook Basic Square
bottom of page